Platne kartice
Osnovne informacije i diskusija o platnim karticama

Platne kartice
Osnovna podela platnih kartica je na debitne i kreditne.
Debitne kartice
Debitne su one sa kojima možete potrošiti onoliko novca koliko imate na računu za koji je ta kartica vezana. U slučaju da je po tom računu odobreno dozvoljeno prekoračenje, i ono se može koristiti debitnom karticom.
U Srbiji su najrasprostranjenije: Dina, Master i Visa.
DinaCard je domaća kartica i počev od 17.08.2018. godine, sve banke u Srbiji obavezne su da svojim klijentima prvo izdaju Dina karticu, uz dinarski tekući račun, pa onda sve ostale.
Ukoliko ne želite platnu karticu, ne morate je imati, ali ukoliko je želite, morate imati Dinu, dok su Visa i Master opcione.
Iako je DinaCard domaća kartica i može se koristiti samo u zemlji, Narodna banka Srbije je omogućila izdavanje internacionalne DinaCard kartice, koja se može upotrebljavati i u inostranstvu. Samo je pitanje da li Vaša banka ima u ponudi internacionalnu DinaCard karticu.
DinaCard kartica se može koristiti i za plaćanje na internetu, ali samo preko veb-prodavnica domaćih trgovaca.
MasterCard i VisaCard kartice, mogu se koristiti kako u zemlji, tako i u inostranstvu. Dodatne pogodnosti ovih kartica su beskontaktno plaćanje, kupovina preko interneta, bez ograničenja na domaće tržište.
Kreditne kartice
Namenjene su za plaćanje robe i usluga na rate. Banke koriste različite modele otplate. Određeni procenat otplate (5%, 10%, 15%, …), fiksna rata (odredi se fiksna mesečna rata, u zavisnosti od limita kartice) ili podela potrošenog iznosa na 3, 6, 9 rata, po izboru.
Ono što je svim kreditnim karticama zajedničko je postojanje mesečnih troškova i kamate na potrošeni iznos.
Kamata na kreditne kartice je manja nego na dozvoljeno prekoračenje, ali veća nego na kredit.
Kreditna kartica može biti dobro sredstvo kreditiranja, ali je jako bitno da znate kako funkcioniše njena otplata.
Nemojte uzimati kreditne kartice sa velikim limitom, jer što je veći limit, i mesečna obaveza je veća.
Birajte kartice kod kojih se kamata dodaje na određenu ratu. Na primer, ukoliko je to kreditna kartica koja ima 5% procenat otplate, bolje je odabrati karticu kod koje plaćate 5% od potrošenog iznosa + kamatu, nego da je u 5% obračunata i rata i kamata. Ta, druga varijanta je mnogo skuplja jer ćete duže otplaćivati potrošeni iznos sa kartice, a samim tim više novca dati na ime kamate.
Kreditna kartica je prvenstveno namenjena za bezgotovinsku potrošnju. Podizanje novca sa kreditne kartice se naplaćuje određenim procentom provizije.
Dobra strana ovog proizvoda je ta što u bilo kom trenutku možete delimično ili u celosti otplatiti potrošeni iznos.
Glavne mane su visina kamate i što se jednom potrošeni limit po kartici teško pokriva.
Internet kupovina platnim karticama (debitne i kreditne)
Budite vrlo obazrivi ako želite da svojom platnom karticom plaćate preko interneta. Koristite samo proverene sajtove i najbolje bi bilo da to bude kartica koja je vezana za poseban račun, na koji ćete namenski uplaćivati sredstva, samo onoliko koliko je potrebno da određenu robu ili uslugu platite. Nikako nemojte preko interneta koristiti karticu koja je vezana za tekući račun preko kojeg primate zaradu ili imate neka druga primanja.
Ukoliko primetite da Vam je novac skinut sa računa, a da to nisu Vaše transakcije, odmah pozovite banku i blokirajte karticu. Na poleđini svake kartice nalazi se telefonski broj korisničkog centra banke. Pored toga, potrebno je podneti zahtev za reklamaciju svih spornih transakcija. Reklamacija se uvek podnosi u banci, izdavaocu platne kartice.
Banke sada nude korisnicima platnih kartica 3D Secure uslugu sigurnog internet plaćanja. Onlajn prodavnice koje imaju ovu mogućnost, označene su logom Verified by Visa ili MasterCard 3D Secure.
Ono što je još bitno da znate u vezi internet kupovine platnom karticom je:
– Nikada ne treba unositi PIN kod
– Proveriti da li web stranica počinje sa https i da li je pored web adrese katanac zelene boje
– Ne preporučuje se korišćenje platne kartice na nepoznatim sajtovima
– Potrebno je pročitati sva obaveštenja i poruke na ekranu pre nego što se izvrši plaćanje
– Fotokopiju platne kartice nikada ne treba slati mejlom, niti dozvoliti da je neko slika i sa nje prepisuje podatke.
Dnevni limiti platnih kartica (debitne i kreditne)
Banka izdavaoc kartice, određuje dnevni limit za podizanje novca na bankomatima, kao i za bezgotovinska plaćanja.
Uglavnom je dnevni limit za podizanje keša do 60.000,00 dinara, dok je za plaćanje na prodajnom mestu, dnevni limit do 400.000,00 dinara. Dnevni limiti se na zahtev mogu promeniti, mada je u tom slučaju rizik gubitka novca sa računa veći, u slučaju da Vam neko ukrade platnu karticu.
Pitanje: Poštovani,
Prijateljica u banci ima karticu bez kamate koju je koristila za plaćanje na rate.
Međutim, u docnji je iznos na nekih 60.000 dinara već par godina.
Interesuje me u ovom slučaju kakav je zakon propisan? Da li banka naplaćuje kamatu za sav taj period i u slučaju utuženja koji su troškovi?
Da li postoji mogućnost odlaska i izmirenja duga iako postoji utuženje?
Hvala
Pitanje postavila: Brankica
Odgovor: Bez obzira na to što je kreditna kartica koju je koristila Vaša prijateljica imala posebne pogodnosti, svaka pogodnost prestaje da važi u trenutku kada dodje do kašnjenja ili neizvršavanja ugovorne obaveze. U tim situacijama, banka naplaćuje određene penale u skladu sa ugovorom definisanim uslovima. Ukoliko se klijent ne odazove pisanim pozivima banke da izmiri svoje obaveze, posle određenog broja dana kašnjenja, predmet može biti predat na utuženje. Trošak utuženja je definisan sudskim cenovnikom, tako da biste taj podatak mogli dobiti na šalteru Suda.
Predlažemo da prijateljica prvo ode do banke čiju je kreditnu ķarticu koristila i raspita se o mogućnostima za izmirenje duga koji ima.
Ukoliko je sudska odluka već doneta i predmet predat izvršitelju, dalja komunikacija i dogovor mogu se postići sa izvršiteljem.
Pitanje: Poštovani,
17.11 mi je u tri navrata skinut novac sa računa (ukupno 14.000), karticu sam odmah blokirala. Nikada nisam imala online kupovine, niti sam ostavljala podatke svoje negde. Poslala sam mail banci u nadi da će mi novac biti vraćen. Međutim ja ni zvaničan odgovor nisam dobila od banke, evo već 14 dana.
Šta mi je dalje činiti?
Pitanje postavila: Vanja
Odgovor: Potrebno je da odete u banku i podnesete zvaničan zahtev za reklamaciju transakcija za koje smatrate da nisu Vaše.
U zahtevu za reklamaciju treba navesti broj platne kartice (zaštićenu formu), kao i vreme i mesto nastanka spornih transakcija.
Poželjno bi bilo da Vam banka izda potvrdu o prijemu reklamacije u kojoj će biti naveden datum prijema i ime zaposlenog koji je reklamaciju primio.
Rok za odgovor je 15 dana, osim u izuzetnim slučajevima kada može biti do 30 dana.
Mejl nije obavezujućeg već više informativnog karaktera.
Pitanje: Da li je isplativo koristiti kreditne kartice?
Pitanje postavio: Miki
Odgovor: Sve zavisi od toga kakve transakcije sa karticama želite da koristite i koliko ste spremni da odvojite novca da ih platite. Kreditne kartice su prvenstveno namenjene za kupovinu na rate. Ukoliko ih do sada niste koristili, probajte sa minimalnim limitom. Što je veći limit, veća je i rata, a samim tim i veći rizik da upadnete u problem sa otplatom.
Pitanje: Kakve su to internet kartice?
Pitanje postavila: Anita Savić
Odgovor: To su kartice koje se mogu koristiti za trgovinu preko interneta. Većina kartica sada ima tu mogućnost, ali sigurnije je imati odvojen račun i karticu za tu vrstu transakcija. Iz tog razloga, u pojedinim bankama je to poseban proizvod.
Pitanje: Otvorio sam račun za primanje zarade i dobio dve kartice. Želeo sam samo Visa karticu, ali sam pored nje, dobio i Dinu. Da li sada moram da plaćam za dve kartice i zašto su mi naručili Dinu, kada je nisam tražio?
Pitanje postavio: Lazar
Odgovor: Odluka Narodne banke je da je uz dinarski tekući račun obavezna Dina kartica, a ostale, po želji. Banka je bila u obavezi da Vam naruči Dina karticu, a pošto ste želeli Visa karticu, dobili ste dve. Ne brinite, Dina kartica je besplatna i za nju ne postoje mesečni troškovi.