Ostali poslovi

Osnovne informacije, pitanja i odgovori na temu “Ostali bankarski poslovi sa fizičkim licima

Pitanje: Dobar dan,

Moj rođak koji živi u  Francuskoj ima staru deviznu štednju kod nas u jednoj banci.

Pošto nije u mogućnosti da dođe, jer je bolestan i nalazi se pod starateljstvom u socijalnoj ustanovi, oni su mi poslali ovlašćenje da izvršim konverziju i da 75% iznosa prebacim na njegov račun u Francuskoj, a na moj račun 25%.

U banci tvrde da je jedini način da se ceo iznos prebaci mom rođaku u Francusku, a posle bi oni navodno tih 25% prebacili meni.

Molim Vas za vaše mišljenje da li je ovakva procedura jedini način?

Hvala na odgovoru.

Pitanje postavio: Ivan

Odgovor: U Srbiji, kada se vrši isplata stare devizne štednje vlasniku koji živi u inostranstvu, postoji zakonska mogućnost da se deo novca (ili čak ceo iznos) isplati osobi u Srbiji, ako ta osoba poseduje validno overeno ovlašćenje (punomoćje) koje je u skladu sa važećim propisima.

Ono što je važno da znate u vezi ovlašćenja:

1. Punomoćje mora biti overeno.
Ako je dato u inostranstvu, overu obično vrši: konzulat Republike Srbije ili notar u stranoj državi (uz apostille ili konzularnu overu, u zavisnosti od međunarodnog sporazuma).

2. Ovlašćenje mora biti precizno
To znači da je u ovlašćenju potrebno jasno navesti radnje koje ovlašćeno lice ima pravo da uradi u ime vlasnika.

3. Svaka banka ima svoju poslovnu politiku odnosno svoje interne procedure.
To znači da banka može imati dodatne zahteve, npr. prevod ovlašćenja na srpski jezik od strane ovlašćenog sudskog tumača.

Neke banke imaju interna pravila kojima “smanjuju rizik”, ali zakon ne zabranjuje da se stara devizna štednja isplati opunomoćeniku. Ako imate punomoćje overeno kod konzulata Republike Srbije, ono ima najvišu pravnu snagu — teško ga mogu osporiti.

Predlažemo da se Banci obratite pisanim putem. Zamolite da Vam se pisano objasni zašto odbija da postupi po punomoćju i na koji se zakon ili interna pravila poziva.

Prigovor možete podneti lično u ekspozituri, poštom ili elektronski.

Banka ima rok od 15 dana da odgovori na Vaš prigovor, a u izuzetnim slučajevima 30 dana.

U slučaju da Banka odbije vaš prigovor ili ne odgovori na vreme, imate mogućnost da se obratite sektoru za zaštitu korisnika finansijskih usluga pri NBS (Narodna banka Srbije), koji postupa kao nezavisni nadzorni organ. Da biste to učinili, potrebna Vam je sledeća dokumentacija: kopija prigovora koji ste poslali banci, odgovor banke (ako ste ga dobili), punomoćje, Vaše obrazloženje i dokazi (npr. overa kod konzulata, apostille, prevod). Dokumentaciju i obrazloženje Vašeg zahteva možete poslati poštom ili elektronski putem sledećeg linka:  https://www.nbs.rs/sr/formulari/prituzba/

Krajnja opcija bi mogla biti pokretanje tužbe pred nadležnim sudom.

Pitanje: Poštovani,

Podneo sam zahtev Fondu za razvoj Republike Srbije za dobijanje kredita za kupovinu vozila.

Međutim, ne mogu da dobijem bankarsku garanciju, jer mi je firma mlada, osnovana 2022. godine.

Da li postoji rešenje za to?

Pitanje postavio: Živko

Odgovor: Dobijanje bankarske garancije za, kako Vi kažete, “mladu firmu”, moguće je najčešće samo na osnovu 100% depozita ili da neka druga firma, prihvatljiva za banku (izdavaoca garancije), garantuje za Vas, odnosno Vašu firmu.

Pitanje: Imam račun u banci u inostranstvu sa kojeg sam htela da prebacim veću sumu novca ovde u Srbiju na moj račun.

Transfer je urađen, ali ide preko posredničke banke koja mi traži sertifikat MMF-a, iako imam potvrdu o poreklu novca i za to traži prilično veliku novčanu
naknadu.

Moje pitanje: Moram li da platim taj sertifikat, jer ću još novca skidati sa tog računa i mogu li to platiti sa tog istog računa?

Unapred hvala!

Pitanje postavila: Rada

Odgovor: Međunarodni transfer novca se može obaviti ili direktno između banke pošiljaoca i banke primaoca, ili indirektno, preko posredničke banke koja će za svoju uslugu naplatiti određenu proviziju.

Nije nam poznato da posrednička banka može tražiti bilo kakav sertifikat, kao ni dokazivanje porekla novca.

Odgovarajuću dokumentaciju o poreklu i osnovu slanja novca, mogu Vam tražiti banke koje predstavljaju početnu i krajnju kariku u međunarodnom platnom prometu.

Predlažemo da kontaktirate svoju banku u Srbiji, preko koje ćete novac primiti, i raspitate se šta je od dokumentacije potrebno da dostavite kako bi Vam se uplata mogla rasknjižiti na devizni račun, kao i koliko iznose troškovi posredničke banke.

Obično se troškovi posredničke banke naplaćuju od poslatog iznosa, osim ako prilikom podnošenja zahteva za inodoznaku nije drugačije dogovoreno.

Važna napomena:
Imajući u vidu da ste naveli da je u pitanju veći iznos novca i uzevši u obzir vrlo diskutabilan zahtev koji Vam je upućen u vezi potrebe posedovanja “MMF sertifikata”, sve ovo može predstavljati i pokušaj finansijske prevare i možda bi trebalo razmisliti o ideji da proverite i u policiji da li je ovde, potencijalno, takav slučaj u pitanju.

Pitanje: Poštovani,

Želim da novac u dinarima prebacim na devizni račun u domaćoj banci i da nakon toga sa deviznog računa izvršim transfer na inostrani devizni račun.

Zanima me koja je najbolja opcija i banka, odnosno koje su provizije za menjanje novca iz RSD u EUR i prenos novca sa srpskog deviznog računa na devizni račun u inostranstvu.

Koja banka daje najpovoljnije uslove?

Pitanje postavila: Milena

Odgovor: Ako u svojoj banci imate otvoren dinarski i devizni račun, uplatite sredstva na dinarski račun, a zatim preko aplikacije za mobilno bankarstvo izvršite kupovinu i prenos valute na devizni račun. Uglavnom je to najpovoljniji način kupovine valute. Svakako, pre krajnje potvrde transakcije, pojaviće se ponuđeni kurs, tako da možete napraviti poređenje sa kursom u menjačnici i izabrati povoljniju opciju. Dobro je znati da, kod većih iznosa, pojedine menjačnice mogu biti prilično fleksibilne.

Što se tiče transfera u inostranstvo, banka pošiljalac naplaćuje svoju proviziju, a banka primalac svoju. Tarife banaka se mogu značajno razlikovati u provizijama koje naplaćuju. Predlažemo da posetite sajtove više banaka i uporedite troškove slanja novca. Osoba kojoj šaljete novac može u svojoj banci proveriti troškove priliva i onda ćete moći da odlučite da li Vam je povoljnije da platite samo jednu ili obe provizije.

Sajt Bankarski savetnik ne analizira pojedinačne ponude banaka, kao ni njihove cenovnike, pa Vam u tom smislu ne može napisati koja banka ima najpovoljnije uslove.

Pitanje: Dobar dan.

Treba mi jedna informacija. Naime, imam staru štednu knjižicu Panonske banke. Da li mogu podići novac sa nje?

Hvala unapred

Pitanje postavio: Dragan

Odgovor: Zakon o regulisanju javnog duga Republike Srbije po osnovu neisplaćene devizne štednje građana, kaže sledeće:

Član 1

“Ovim zakonom uređuju se uslovi, način i postupak regulisanja obaveza po osnovu neisplaćene devizne štednje građana koju su do 27. aprila 1992. godine položili:
1) državljani bivših republika SFRJ, osim Republike Srbije, kod banaka sa sedištem na teritoriji Republike Srbije i njihovim filijalama na teritorijama bivših republika SFRJ;
2) državljani Republike Srbije kod filijala banaka sa sedištem na teritoriji Republike Srbije, a koje su se nalazile na teritorijama bivših republika SFRJ.

Ukoliko novac koji imate na knjižici spada u ovu kategoriju, odnosno, ako je u pitanju stara devizna štednja, Eurobank Direktna Banka je kao pravni naslednik Nacionalne štedionice, preuzela obavezu isplate ove vrste štednje.

Najbolje bi bilo da se preko call centra Eurobank Direktne informišete o svojim mogućnostima.

Ukoliko nije u pitanju stara devizna štednja, već sredstva koja su ostala na računu Panonske Banke pre njenog spajanja sa Banca Intesa, trebalo bi u Intesa Banci proveriti na koji način možete ostvariti svoja prava.

Pitanje: Molim Vas za savet.

Imao sam požar u kući. Novčanice koje su malo oštećene ne mogu nigde da predam radi zamene. Šta da radim?

Pitanje postavio: Milan

Odgovor: Za zamenu oštećene novčanice neophodno je da deo novčanice koji se podnosi na zamenu (ili više delova koji nesumnjivo potiču od iste
novčanice) ima površinu od najmanje 51% opticajne novčanice.

Prema Odluci o upravljanju tokova gotovine, sve banke su u obavezi da zamene oštećene dinare. Sa ili bez provizije, to zavisi od cenovnika banke.

Nešto dugačija je situacija sa zamenom drugih valuta.

Odlukom o uslovima i načinu obavljanja menjačkih poslova, nije propisana obaveza zamene oštećenih novčanica stranog novca. Sve je stvar poslovne
politike banke ili menjačnice. Odnosno, one mogu, ali ne moraju izvršiti zamenu.

Visina provizije, takođe je regulisana cenovnikom banke ili menjačnice.

U slučaju da nijedna banka, a ni menjačnica nisu voljne da Vam izvrše zamenu oštećenog stranog novca, uvek ostaje mogućnost da pokušate zamenu
u nekoj od zemalja čija je to nacionalna valuta.

Pitanje: Poštovanje,

Hteo bi od vas da saznam tačnu informaciju. Da li je moguće iz određene banke u Bosni i Hercegovini Western Union uplatnicom poslati
4000€?

Da li je to najveći limit za slanje? Da li uopšte bilo koja banka u Srbiji isplaćuje navedeni iznos? Hteo bi znati da li je prevara ili ne, jer sam dobio tri uplatnice od po 4000€?

Pitanje postavio: Goran

Odgovor: Western Union predstavlja prijem i slanje novca širom sveta. Banke preko kojih se vrše ove transakcije su samo ovlašćeni zastupnici, dok sve provere i odobravanje vrši EKI Transfers platna institucija.

Banka će nakon unosa: Vaših podataka, imena i prezimena pošiljaoca, iznosa koji se očekuje, zemlje iz koje je novac poslat i kontrolnog broja transfera, tražiti odobrenje za isplatu od EKI Transfers platne institucije. Kao zastupnik, banka ne donosi odluku da li će Vam se poslati iznos isplatiti.

Western Union je usluga brzog slanja i prijema novca od rođaka i prijatelja. Ukoliko Vam novac šalje nepoznata osoba, nema dileme da je u pitanju prevara.

Nema ograničenja u pogledu iznosa, s tim da se može tražiti dodatna dokumentacija.